White Lotus

---> Dari TELINGA jatuh ke HATI , itulah WANITA . mudah terpesOna dengan apa yang didengarinya . Akibatnya wanita sering TERTIPU antara pujian hakiki dan TIPU HELAH perangkap lelaki .
---> Dari MATA jatuh ke hati, itulah LELAKI mudah terpesona dengan apa yang dilihatnya, hingga kerap TERKELIRU antara indah hakiki dan palsu .

Oleh sebab itu, wanita perlu BERHATI-HATI dengan UCAPAN LIDAH yang didengarnya dan lelaki perlu MENJAGA PANDANGANNYA .


Wednesday 11 January 2012

Rahsia Solat & tindakbalas terhadap otak manusia

Seorang Doktor di Amerika (Dr. Fidelma) telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya di dalam penyelidikannya. Ia amat kagum dengan penemuan tersebut.

Dia adalah seorang Doktor Neurologi. Ketika ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam maka Doktor tersebut memberitahu bahawa sewaktu kajian saraf yang dilakukan, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia ini tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara yang lebih normal.


Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya dia menemui bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak tersebut melainkan ketika seseorang tersebut bersembahyang iaitu ketika sujud. Urat tersebut memerlukan darah untuk beberapa saat tertentu saja. Ini bermakna darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat lima waktu yang diwajibkan oleh Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah.


Jadi, barangsiapa tidak menunaikan sembahyang, maka otaknya tidak dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal. Oleh kerana itu kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganut agama Islam “sepenuhnya” kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agamanya yang indah ini.



Sebagai Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak solat walaupun akal mereka berfungsi secara normal tetapi sebenarnya di dalam sesuatu keadaan mereka akan hilang pertimbangan di dalam membuat keputusan secara normal. Oleh itu tidak hairanlah manusia ini kadang-kadang tidak segan silu untuk melakukan hal-hal yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya walaupun akal mereka mengetahui perkara yang akan dilakukan tersebut adalah tidak sesuai dengan kehendak mereka kerana otak tidak boleh untuk mempertimbangkannya secara lebih normal. Maka tidak hairanlah timbul pelbagai gejala-gejala sosial masyarakat masa kini.

No comments:

Post a Comment